Katolička Tiskovna Agencija
Biskupske konferencije Bosne i Hercegovine

23. svibanj 2019.

Vijesti

Sarajevo, 19. travanj 2019.

PROPOVIJED NUNCIJA PEZZUTA NA VELIKI ČETVRTAK U SARAJEVSKOJ KATEDRALI

Veliki četvrtak - Misa Večere Gospodnje

U večernjim satima na Veliki četvrtak, 18. travnja 2019. nadbiskup metropolit vrhbosanski kardinal Vinko Puljić predvodio je Misu Večere Gospodnje u zajedništvu s apostolskim nuncijem u Bosni i Hercegovini mons. Luigijem Pezzutom, vojnim biskupom u BiH mons. Tomom Vukšićem i pomoćnim biskupom vrhbosanskim mons. Perom Sudarom. Prigodnu propovijed uputio je nuncij Pezzuto na talijanskom jeziku uz prevođenje biskupa Vukšića. Propovijed nuncija Pezzuta prenosimo u cijelosti:


Gospodine kardinale,
Subraćo u biskupstvu,
Subraćo u svećenstvu,
Svi vi, braćo i sestre u vjeri!

Veliki četvrtak je početak Uskrsnog trodnevlja koje započinje slavljenjem Spomena Euharistije, odnosno Večere Gospodnje, i razvija se preko događaja Isusove muke i smrti, te dostiže svoj vrhunac, svoje puno zrenje, u Njegovom uskrsnuću.

Kroz Sveto Vazmeno trodnevlje provlači se zlatna nit koja na neodvojiv način ujedinjuje križ i slavu. Sve je to vidljivo u osobi Isusa Uskrsloga, koji u sebi nosi i pokazuje učenicima znakove križa na svojom proslavljenom tijelu.

1. Danas slavimo ustanovljenje Euharistije i ministerijalnog svećeništva – što se dogodilo – kao što znamo – tijekom Isusove oproštajne večere od njegovih učenika, uoči Njegove muke.

Bez daljnjega, to je zasigurno bila večer mnogih sjećanja, pozdrava, sakramentalnih znakova, ali i snažnih bratskih osjećaja.

Euharistija je temeljni trenutak, koji obilježava sve druge događaje večere one večeri.

Euharistija predstavlja „novu“ Pashu. Htio bih staviti naglasak na riječ „nova“.

Naime, jedna Pasha se već dogodila, u vidu oslobođenja starog Izraela iz egipatskog ropstva. To oslobođenje, koje se nakon povijesnog izlaska iz Egipta i prolaska kroz Crveno more, obilježavalo židovskom pashalnom večerom, bilo je slika istinskog i dubokog oslobođenja koje je postalo stvarnost preko Gospodinove muke i smrti.

Isto tako, židovska pashalna večera samo je naličje, slika, „nove“ Pashe ili žrtvene gozbe kršćanskoga naroda - Euharistije.

Kao dobar odgojitelj, Bog Otac odgaja narod novog i vječnog saveza, najprije kroz sliku i lik, zatim kroz dar spasonosne stvarnosti, u koju uvodi sve one koji u Sinu jedinorođencu postaju njegova posvojena djeca, postaju braća Jedinorođenca i braća među sobom.

Evo Božje obitelji, Crkve, koja - možemo reći - izvire iz Euharistije. A u Isusovoj zapovijedi: „Ovo činite meni na spomen“, možemo preopoznati i uočiti trenutak rođenja crkvene zajednice.

Stoga, svako euharistijsko slavlje, svako slavljenje Euharistije, u kojem se trajno okuplja crkvena zajednica, predstavlja ne samo rađanje nego i rast Crkve.

Iz ovoga možemo shvatiti potrebu da se ponavlja euharistijska večera Gospodnja i svjesno i duboko sudjeluje u njoj. Ako se ponavljanje Euharistije i potpuno sudjelovanje vjernika u njoj zanemaruje i izostavlja, Crkva je osuđena na smrt.

A Isusov poziv i želju za ponavljanjem Euharistijske večere moguće je ostvarivati zahvaljujući svećeničoj službi biskupa i prezbitera, u kontinuitetu s Apostolima u dvorani posljednje večere.

Ali potrebna je vjernost i ustrajnost i u vama, vjernicima, kako bi postojao, kako bi se očuvao kontinuitet „potpunog sudjelovanja“ u Euharistiji. „Potpuno sudjelovanje“ ne znači samo biti svjesno prisutni, nego i hraniti se Gospodinovim Tijelom i Krvlju. Sama prisutnost i slušanje, bez sudjelovanja u hranjenju Tijelom i Krvlju Kristovom, nije potpuno sudjelovanje.

2. Postoji još jedan aspekt Velikog četvrtka koji treba uzeti u obzir i koji je povezan, skoro kao posljedica, s Euharistijom.

Već ste razumjeli da se radi o Isusovoj 'Oporuci ljubavi': „Zapovijed vam novu dajem: ljubite jedni druge; kao što sam ja ljubio vas tako i vi ljubite jedni druge. Po ovom će svi znati da ste moji učenici: ako budete imali ljubavi jedni za druge“ (Iv 13,33ss).

U evanđeoskom tekstu o večeri Gospodnjoj, kad Isus uspostavlja Euharistiju, nalazimo dvije indikativne geste bratske ljubavi: pranje nogu i zajedničku večeru.

Bilo pranje nogu, bilo sudjelovanje pri euharistijskom stolu s apostolima, izražavaju vrlo važne i bitne vrijednosti za kršćane.

Ove vrijednosti su: služenje, ljubav i Kristovo darivanje sebe te također i poziv upućen nama da činimo to isto. Isus u biti traži od nas da služimo jedni drugima, a ne da se služimo drugima; traži da se darujemo jedni drugima. Isus traži od nas da ponavljamo čine koje je on učinio na posljednjoj večeri. „Činite ovo meni na spomen” odnosi se na međusobno služenje i darivanje. Kao da je Isus rekao: „Ljubite jedni druge meni na spomen”.

Od čega se doista sastoji kršćanska ljubav?

Kršćanska ljubav znači: ljubav prema Bogu Ocu, ljubav prema braći i sestrama iz ljubavi prema Bogu Ocu.

Naša braća i sestre nisu samo oni naše nacionalnosti, našeg jezika, etničke pripadnosti i religije. Braća i sestre su svi muškarci i žene koje susrećemo na našem životnom putu. Kršćanski gledano, to je vrlo važno za nas koji živimo u multikulturalnom, multietničkom i multireligijskom kontekstu.

Na kraju, Isusova ljubav nije se zaustavila na riječima ili samo na dva znaka (na Euharistiji i pranju nogu). On je prešao u akciju, dajući život za svoje prijatelje.

Ali one večeri večere Gospodnje, ostvarila su se dva vrlo različita darovanja: Isus koji se daruje svojim prijateljima, čemu se suprotstavlja Judina izdaja. Juda ne predaje samog sebe, nego predaje brata.

U našem svakodnevnom životu stalno se postavlja alternativa: dati se kao Isus ili prodati brata.

Molimo od Gospodina da naši izbori budu uvijek u skladu s našom kršćanskom i katoličkom vjerom.

PREPORUČI
Centar za savjetovanje Vrhbosanske nadbiskupije

VIDEO

FOTO

AUDIO

  • Loading the player...
    22. svibanj 2019.

    Papa Francesco, udienza generale, Piazza San Pietro

Sljedeca
 
Ured za brak i obitelj Vrhbosanske nadbiskupije

Copyright © 1996-2019 KTA BK BiH. Sva prava pridržana.
Sadržaji s ovih stranica se mogu prenositi bez posebne dozvole uz navođenje izvora.

Katolička tiskovna agncija Biskupske konferencije Bosne i Hercegovine
Kaptol 32, 71000 Sarajevo, Bosna i Hercegovina
tel/fax: + 387 33 666 865
e-mail: